jimrsbjorklund

jimrsbjorklund

söndag 14 december 2014

SUFFER CHANGE new video 2014



_______



I bottenvåningen på Trondheimsgatan 5 -första blå centrumkåken från Akallahållet,

hade jag en liten lokal som jag regerade med ett urval polare. Vi trodde den var hemlig men icke.

De koola kidzen ville inte sitta där ändå.

Det var mitt ställe att inte vara hemma i.  :(

En höst byggde vi till en våning och brygde mentol-the i en kaffebryggare med 

pappersevetter som filter....tog smakj....ni vet vilka ni var,...ingen nämnd  ingen glömd =D

_________


THE VISION OF THE SLUT remixed 2014 new video



____

THE VISION OF THE SLUT



Everything in the world is

Rissen by the vision of the slut

The vision of the slut is all we got

What the slut got is a mystery




But she marched us all the way here

Let see if the morning dew is real

The vision of the slut is all we got

What the slut got is a mystery




Everything in the world is

Rissen by the vision of the slut

The vision of the slut is all we got

What the slut got is a mystery



___

©2013jimbjörklund
___

'HIGH NOON' - very old AND poetry in Swedish




_______________________________


Man säger vad som helst för att sälja vad som helst 






1967





papp skar av mig 

sa inte alls adjö 

bara lämnade mig med mamm som 

störtade kraschade 

ung och blind och rädd 

för filmer 

av stil med hopp 

trasades av skräck 


för tiden och mig 


fem år och döende inuti 

i det som verkligen 

lever 


***


jag sökte bli 

hemförlovad 

-blott fem år gammal- 

men hölls kvar i sontjänst 

halvkvävd tankefontän drömmande uteslutet 

lid ditt lilla as 


*** 


mamms haveri tog 

många år av glada 

sonens skrattande lojalitet 

är stort då 

hon kom till vård 

ingen kom till mig varje 

julfödelsedagpåsk 

mamms bönande om presenter 

till mig 

av papp som skickade nåt skit eller pengar 


*** 


jag blev seg 

blev ett med gråa alltet 

stilla kind mot golvet gäspar 

'sudda sudda' 

gråa alltet håller en 

i liten tröst 

gav en liten gråt 

alltid i mig och nu 

lite i dig 

som en delad fil i 

justitieministerns 

hemliga låda 

du får den trösten gråten 

av mig att reparera barn nära dig 


*** 


hade inte talat med 

ens vetat var papps var 

trasig å rädd några och tjugo 

tar det mig en vecka att 

spåra honom 

"du det är hockey på tv" 

sa han 

'klick' 

tog mig år att reparera. 

kärlek undrar du 

Pah




***





©1963-2014jimbjörklund





"du det är hockey på tv" 


blev ett med gråa alltet 


©2014Jimbjörklund

FROM THE VAST WITHIN - AND LOST I WAS and some text too

¨



_______________________________________



I project radioactive focus 

An engineer stalks a born again Christian with an incredible invention since you must embark on your mistakes without trading a lunatic 







I project radioactive focus 

An acrobat who wants to be an architect woos a traveling salesman who wants to join the circus so you better always sing to your drycleaning without sharing any vampires 




I project radioactive focus 

A patent clerk gives a horrible disease to a journalist who communicates with the dead -after all- you could be joyful and hurt or dance around the point of existence 




I project radioactive focus 

A choir leader with insomnia weds the mother of a cartoonist from Utah that woves to her to stay away from false mailmen




I project radioactive focus 

You must go to war with your mother and father and you'll find you must battle with a stubbed toe, the next day youll get Certified as a Public Accountant 




©2014Jimbjörklund


CAN WE STOP THE VIDEO BLUES 2009





___________________________________________________________________________




A definition of DaDaism



Dada or Dadaism [French, from dada, child's word for a horse] Nihilistic movement in the arts that flourished chiefly in France, Switzerland, and Germany from about 1916 to about 1920.
And that was based on the principles of deliberate irrationality, anarchy, and cynicism and the rejection of laws of beauty and social organization.



The most widely accepted account of the movement's naming concerns a meeting held in 1916 at Hugo Ball's Cabaret (Café) Voltaire in Zürich, during which a paper knife inserted into a French-German dictionary pointed to the word dada; this word was seized upon by the group as appropriate for their anti-aesthetic creations and protest activities, which were engendered by disgust for bourgeois values and despair over World War I.



In the United States the movement was centered in New York at Alfred Stieglitz's gallery, "291," and at the studio of the Walter Arensbergs. Dada-like activities, arising independently but paralleling those in Zürich, were engaged in by such chiefly visual artists as Man Ray and Francis Picabia.




Both through their art and through such publications as The Blind Man, Rongwrong, and New York Dada, the artists attempted to demolish current aesthetic standards. Traveling between the United States and Europe, Picabia became a link between the Dada groups in New York City, Zürich, and Paris; his Dada periodical, 291, was published in Barcelona, New York City, Zürich, and Paris from 1917 through 1924.



In 1917 the Dada movement was transmitted to Berlin, where it took on a more political character. The Berlin artists, too, issued Dada publications: Club Dada, Der Dada, Jedermann sein eigner Fussball ("Everyman His Own Football"), and Dada Almanach.



In Paris Dada took on a literary emphasis under one of its founders, the poet Tristan Tzara. Most notable among Dada pamphlets and reviews was Littérature (published 1919-24), which contained writings by André Breton, Louis Aragon, Philippe Soupault, and Paul Éluard. After 1922, however, Dada faded and many Dadaists grew interested in surrealism.


Quoted from Merriam-Webster's Encyclopedia of Literature




















BATEN GICK I KVAV - JO, NÅT SÅ IN I H-E




hågkomster 



(DÅRDRÖMMAR ETT,TVÅ och TRE)




DÅRDRÖMMAR ETT 


lycklig 
som en strut karameller 
fick hela världen telepati. 
men det var bara jag. 

medtrafikanterna på centralen 
undrade nog varför jag gick runt och 
gratulerade alla till 
'äntligen'. 
äntligen att riktiga livet utan 
-stretadummaplåga- 
randades. 

tokig 
som en cykel 
lyste jag syner och strunt, 
medan dynamon slirade runt 
mina tusen röster, 
musikstycken, 
poplåtar, 
språk, 
in och ut genom medvetande 
i en enda röra. 
de undrade om jag var 
förvirrad på kliniken. 
HA. 
tocken fråga. 

många 
som korridorerna på sjukhuset, 
sjungande, 
pratande, 
hostande i mig, 
-i och ur mig gick andra- 
jag svär så var det 
slutligen allt 
mitt fel. 
mitt. 
fel. 




DÅRDRÖMMAR TVÅ 

landstingskaffets doft rules. 
den sipprande doften smygande 
taskigt landstingskaffe 
i gryningen på korridoren. 
så underbar och 
tretton minuter bort. 
'köket öppner inte före sju.' 
'om du får ska alla ha.' 
'sluta tjata.' 
'bädda sängen.' 
skitkaffet var nektar trist bara 
gå tillbaka till sängen tolv minuter. 
läsa vidare i ekelöf. 

-blixt- 

fem år senare. 
behandlingshem och 
arbetsträning på jobbet en 
stund på centralen 
var morgon en stund 
utanför 
vårdjobbrutmönster 
ett hål i väggen. 
klassisk musik i högtalarna 
nothing fancy 
fyra årstiderna liksom 
men kaffet den stunden 
var spirande jag, 
den jag är. 
nu. 




DÅRDRÖMMAR TRE 

att vara utdefinierad 
psykiskt störd 
snurrar igång varenda själ 
som hör om det. 
alla har sina egna privatmytologier 
på ämnet. 
inget undantag för 
barndomsvänner, 
föräldrar, 
redaktörer för poesisajter. 


Emellertid 
är det inte så dramatiskt 
även om det KAN vara det. 
inget romantiskt alls. 
att vara riktigt psykiskt sjuk 
är att likna vid 
att bajsa på sig rejält 
var tionde minut 
dygnet runt 
i åratal. 
man kan inte sitta i duschen jämt, 
så man råkar er andra. 
och då ba: 
BU! 
men det är ok. 
jag känner mig själv. 
jag vet. 
jag älskar er. 



©2006-2014imbjörklund

Den här är ursprunligen äldre än 2006 men den är ett wrk in motion.

A REVOLUTION NOW AND THEN IS A HEALTHY THING, DONT YOU THINK - AUDIO ART

F18 HORNET

JIMS OLDEST BLUES - THE GIG 2005 - 2006

BLANKET ROLL BLUES TAKE 8