jimrsbjorklund

jimrsbjorklund

söndag 14 december 2014

BATEN GICK I KVAV - JO, NÅT SÅ IN I H-E




hågkomster 



(DÅRDRÖMMAR ETT,TVÅ och TRE)




DÅRDRÖMMAR ETT 


lycklig 
som en strut karameller 
fick hela världen telepati. 
men det var bara jag. 

medtrafikanterna på centralen 
undrade nog varför jag gick runt och 
gratulerade alla till 
'äntligen'. 
äntligen att riktiga livet utan 
-stretadummaplåga- 
randades. 

tokig 
som en cykel 
lyste jag syner och strunt, 
medan dynamon slirade runt 
mina tusen röster, 
musikstycken, 
poplåtar, 
språk, 
in och ut genom medvetande 
i en enda röra. 
de undrade om jag var 
förvirrad på kliniken. 
HA. 
tocken fråga. 

många 
som korridorerna på sjukhuset, 
sjungande, 
pratande, 
hostande i mig, 
-i och ur mig gick andra- 
jag svär så var det 
slutligen allt 
mitt fel. 
mitt. 
fel. 




DÅRDRÖMMAR TVÅ 

landstingskaffets doft rules. 
den sipprande doften smygande 
taskigt landstingskaffe 
i gryningen på korridoren. 
så underbar och 
tretton minuter bort. 
'köket öppner inte före sju.' 
'om du får ska alla ha.' 
'sluta tjata.' 
'bädda sängen.' 
skitkaffet var nektar trist bara 
gå tillbaka till sängen tolv minuter. 
läsa vidare i ekelöf. 

-blixt- 

fem år senare. 
behandlingshem och 
arbetsträning på jobbet en 
stund på centralen 
var morgon en stund 
utanför 
vårdjobbrutmönster 
ett hål i väggen. 
klassisk musik i högtalarna 
nothing fancy 
fyra årstiderna liksom 
men kaffet den stunden 
var spirande jag, 
den jag är. 
nu. 




DÅRDRÖMMAR TRE 

att vara utdefinierad 
psykiskt störd 
snurrar igång varenda själ 
som hör om det. 
alla har sina egna privatmytologier 
på ämnet. 
inget undantag för 
barndomsvänner, 
föräldrar, 
redaktörer för poesisajter. 


Emellertid 
är det inte så dramatiskt 
även om det KAN vara det. 
inget romantiskt alls. 
att vara riktigt psykiskt sjuk 
är att likna vid 
att bajsa på sig rejält 
var tionde minut 
dygnet runt 
i åratal. 
man kan inte sitta i duschen jämt, 
så man råkar er andra. 
och då ba: 
BU! 
men det är ok. 
jag känner mig själv. 
jag vet. 
jag älskar er. 



©2006-2014imbjörklund

Den här är ursprunligen äldre än 2006 men den är ett wrk in motion.

Inga kommentarer: